بله، هوش مصنوعی بیش از آنچه فکرش را می‌کنید با بخش «انسانی» روابط عمومی در ارتباط است. اما چطور؟

بیشتر افراد با شنیدن عبارت هوش مصنوعی ناخودآگاه به یاد انواع و اقسام قهرمانان و تبه‌کاران علمی-‌تخیلی می‌افتند.

گاهی، مدیران در تلاش‌اند تا این اصطلاح قدرتمند را به هر چیزی در دنیای مدرن ربط دهند، مخصوصاً موضوع بسیار سنتی و انسانیِ روابط عمومی.

در حقیقت، هوش مصنوعی علمی در حال گسترش است و بر نحوه تعاملات ما با دیگر انسان‌ها و جامعه به طور کل تاثیرگذار بوده است و نیز خواهد بود.

در ادامه نکاتی ذکر خواهد شد که به استفاده از فناوری و هوش مصنوعی در رابطه با تکنیک‌های روابط عمومی کمک‌کننده خواهد بود.

الگوهای هوش مصنوعی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در تحقیقات بازاریابی است. از الگوهای هوش مصنوعی بهره ببرید تا داده‌ها را جمع‌آوری و تحلیل کنید، گرایشات و رویکردها را شناسایی کنید و محتوا و تجربیات مخاطبتان را شخصی‌سازی کنید.

هوش مصنوعی می‌تواند با درهم‌آمیختن آمار داده‌ها و پست‌های فضای مجازی به افکار عمومی دسترسی پیدا کند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به شیوه برخورد مشتری با کسب‌وکارتان زمانی که از طریق محتواهای مرتبط به وبسایت شرکتتان برخورد می‌کند اثرگذار باشد.

اگر تا به حال از نتفلیکس استفاده کرده باشید، احتمالاً می‌دانید که این وبسایت، فیلم‌ها و سریال‌هایش را بر اساس آنچه قبلاً تماشا کرده‌اید پیشنهاد می‌کند. این عمل و گزینش داده‌ها که با ترجیحات شما همخوانی دارد، هر دو به کمک یادگیری ماشینی صورت می‌پذیرد.

Scikit-learn یکی از محبوب‌ترین ابزارهای یادگیری ماشینی است که به منظور تحلیل داده‌های قابل‌پیشبینی بکار می‌رود.

ربات‌های سخنگو و ابزارهای مدیریت فضای مجازی

از دستگاه‌های تنظیم خودکار همچون ربات‌های سخنگو و ابزارهای مدیریت فضای مجازی استفاده کنید تا زحمت روابط عمومی‌تان را کمتر و بهینه‌سازی کنید.

توانایی ربات‌های سخنگو در درک پیچیدگی‌های مکالمه به دلیل گسترش پردازش زبان طبیعی در حال ارتقاء است که به ربات‌ها این امکان را می‌دهد تا به سوالات چالشی‌تری پاسخ دهند.

Manychat ابزاری است که در پیام‌رسان فیسبوک برای تجارت الکترونیک استفاده می‌شود و با ساده‌سازی بازاریابی‌ها از طریق ایجاد راهبر یا تاسیس شرکت به رشد کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند.

Amplify نیز ابزار هوش مصنوعی نوینی است که قابلیت تجربه پیام‌رسانی کاربر را شخصی‌سازی و تنظیم‌پذیر می‌کند تا مکالمات قابل ملاحظه و کاملاً متفاوتی را پوشش دهد.

داده‌ها و ابزارهای تحلیلی و ابزارهای تحلیل احساسات و رفتار مخاطب

به منظور نظارت و ارزیابی میزان موفقیت فعالیت‌های روابط عمومی‌تان و نیز تعیین نقاط کلیدی رشد، از داده‌ها و ابزارهای تحلیلی همچون Google Analytics و نیز ابزارهای تحلیل احساسات استفاده کنید.

تحلیل احساسات زیرمجموعه‌ای از پردازش زبان طبیعی است که با استخراج داده‌ها و تحلیل‌هایی در ارتباط است که احساسات نهفته در مجموعه مشخصی از داده‌ها را برملا می‌کند.

از گزارشات رسانه‌ها و اخبار در موارد مرتبط با عموم استفاده می‌شود تا از طریق داستان‌ها و رویدادهای شرکت، اعتبار نام برندی تجاری را لکه‌دار یا برعکس ستایش کنند.

متخصصان روابط عمومی ممکن است از ابزارهای تحلیل احساساتی همچون MonkeyLearn، Lexalytics و Brandwatch بهره ببرند تا بررسی کنند که آیا خبری به‌خصوص تاثیری بی‌طرفانه، مثبت یا منفی بر روی برند دارد.

فضای مجازی

به کمک فضای مجازی و سایر کانال‌های مجازی با ذی‌نفعان مهم از جمله روزنامه‌نگاران و افراد تاثیرگذار ارتباط بگیرید تا با مخاطبتان در ارتباط باشید.

بازاریابی تاثیرگذار یکی دیگر از راه‌هایی است که به وسیله آن می‌توانید با مخاطب در تماس باشید و فضای مجازی می‌تواند سرعت دسترسی به افراد را بهبود ببخشد. از میان تمام فناوری‌های موجود همچون TRIBE و Heepsy، می‌توان از فضای مجازی به منظور دسترسی به افراد تاثیرگذار، تعامل با آن‌ها و جذابیت‌بخشی به تایید و ارزیابی‌هایی که آن‌ها برای شرکت انجام می‌دهند، استفاده کرد.

معمولاً متخصصان روابط عمومی در برهه زمانی از شغلشان یا مستقیماً با روزنامه‌نگاران در ارتباط هستند و یا بر روی آن‌ها تحقیقات شبکه‌ای انجام می‌دهند. در ارتباطات عمومی، رایج آن است که بر ایجاد روابط معنادار با روزنامه‌نگاران و آشنایی بیشتر با آن‌ها تمرکز شود که این مهم از طریق شناخت سرگرمی‌ها و موضوعاتی که در مقاله‌هایشان پوشش می‌دهند، میسر می‌شود.

ضروری است تا با آخرین رویه‌ها و پیشرفت‌های این زمینه به‌روز شوید و به طور منظم تکنیک‌ها و راهبردهایتان را با تغییر شرایط و فناوری‌های رو به رشد مرور کرده و تطبیق دهید.

به همین دلیل، شرکت‌ها و سازمان‌ها باید مطمئن شوند که کارمندانشان از جمله متخصصان روابط عمومی، به طور منظم در زمینه آخرین تکنیک‌ها، رویه‌ها و پیشرفت‌ها آموزش دیده باشند.

منبع: contentgrip
ترجمه: ابراهیم مولائی (رئیس انجمن روابط عمومی آذربایجان شرقی)