پادکست‌ها امروزه به یکی از رایج‌ترین قالب‌های محتوایی تبدیل شده‌اند. براساس DemanSage، در حال حاضر بیش از ۲.۴ میلیون پادکست وجود دارد و در میان آنها بیش از ۶۶ میلیون اپیزود به چشم می‌خورد! پادکست‌ها این قابلیت را دارند تا فرصت‌های متعددی برای تیم‌های روابط‌عمومی‌‌ و بازاریابی ایجاد کنند. برخی از این فرصت‌ها عبارتند از: اشتراک‌گذاری محصولات جدید، نوآوری، ابتکار، تحقیق و غیره. از پادکست‌ها باید به عنوان بخشی از راهبرد ارتباطات کلی استفاده کرد. با این حال، برخی اقدامات بسیار خوب و راهنمایی‌های مفیدی وجود دارد که می‌توان پیش از ورود به حوزه پادکست‌ها از آنها استفاده کرد.

آنچه اولویت دارد، ابتدا انجام دهید، تحقیقات خود را کامل کنید! پادکست‌هایی را در حوزه صنعت خود شناسایی کنید که موضوعاتی را پوشش می‌دهند که شما در آن تخصص دارید. مطمئن نیستید از کجا شروع کنید؟ ابزار مورد علاقه من برای تحقیق در حوزه پادکست‌ها، PodSeeker است؛ زیرا این ابزار یک ایمیل برای برقراری ارتباط در اختیار شما قرار داده و نشان می‌دهد به صورت ماهانه چند شنونده به یک پادکست گوش می‌دهند. این اطلاعات معیاری برای سنجش میزان ارتباط در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه براین، مواردی وجود دارد که من علاقه‌مند هستم در مورد یک پادکست از آنها مطلع باشم؛ به عنوان مثال: آیا درباره رقبای شما بحث و گفتگو کرده است؟ آیا پیش از این به سازمان شما اشاره‌ای کرده یا با آن تعامل داشته است؟ آیا مهمانان دیگری در همان نقش عنوان داشته است؟ آیا عناوین موضوعاتی که شما به صورت منظم در مورد آنها بحث می‌کنید، پوشش می‌دهد؟

اگر شما یا شخصی در شرکت شما به دنبال اشتراک‌گذاری اطلاعاتی در مورد یک پادکست، خدمات، تجربیات و غیره هستید، مطمئن باشید که پادکست واقعاً پیش از ارائه، مهمانی را می‌پذیرد. براساس گزارش «Muck Rack’s State of Podcasting در سال ۲۰۲۲»، ۸۱ درصد پادکست‌ها اغلب اوقات پذیرای مهمان هستند، بنابراین شما در این موضوع خوش‌شانس هستید.

زمانی‌که اهداف پادکست خود را مشخص کردید، می‌توانید آن را ارائه دهید. براساس گزارش Muck Rack، رویدادهای فعلی، منبع پیشرو برای الهام‌گیری در خصوص محتوای پادکست هستند. بنابراین، ارائه شما باید ارتباط نزدیکی با رویدادها یا عناوینی داشته باشد که با تازگی در صنعت مورد نظر رخ داده‌اند. در میان کسانی که بررسی شدند، تنها ۲۲ درصد ارائه‌دهندگان پادکست، از عناوینی استفاده می‌کنند که منحصراً با ارائه آنها معرفی شده است. بنابراین، موضوع شما نباید تصادفی باشد، بلکه باید نسبت به رویدادها، اخبار، عناوین یا تحقیقات جاری به خوبی مطلع باشد.

به محض اینکه شما یک ارائه خوب را شکل دادید، درک اینکه چه چیزی آن را به یک ارائه بد تبدیل می‌کند، همانقدر حائز اهمیت است. Muck Rack اشاره می‌کند دلایل اصلی اینکه چرا ارائه‌دهندگان پادکست، یک موضوع یا مهمان را نمی‌پذیرند، موارد زیر است: عدم شخصی‌سازی، موضوعات گمراه‌کننده و زمان‌بندی بد. در واقع، نبود شخصی‌سازی در سال جاری نسبت به سال گذشته درصد بیشتری را به خود اختصاص داده؛ به گونه‌ای که در سال گذشته ۴۷ درصد و در سال جاری ۵۱ درصد بوده است. همچنین، ۵۵ درصد، آهنگ‌هایی را ترجیح می‌دهند که دارای ۲۰۰ کلمه یا کمتر باشد و از نظر اغلب آنها در میان روزهای هفته، اولویتی برای ارائه وجود ندارد. در میان ارائه‌دهندگان، کسانی که روزهای هفته برای آنها متفاوت است، اولویت اول آنها، ارائه در روزهای سه‌شنبه است.

علاوه براین، ارائه‌دهندگان پادکست علاقه‌مند هستند بدانند که شما با ارائه آنها آشنایی دارید. آنها مشتاق هستند که شما پیش از ارائه پادکست به وب‌سایت و محتوای آنها مراجعه کرده و حضور آنها در رسانه‌های اجتماعی را بررسی کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا ارائه خود را بهتر شخصی‌سازی کنید و در نتیجه احتمال اینکه آنها به شما پاسخ داده و از شما در ارائه خود دعوت کنند، افزایش خواهید داد.

با در نظر گرفتن تمامی موارد فوق، چند نکته کلیدی دیگر نیز وجود دارد که بهتر است در پیش‌نویس کردن یک پادکست آنها را در ذهن داشته باشید؛ این موارد به شرح زیر هستند:
• خط موضوعی شما باید واضح و مشخص باشد. به عنوان مثال: «مهمان جدید پادکست؟ [اسم مهمان از شرکت مهمان]».
• پادکست خود را شخصی‌سازی کنید! در اولین جمله، به نام پادکست یا میزبان اشاره کنید.
• همانطور که گفته شد تا حد امکان آن را کوتاه کنید؛ کمتر از ۱۰۰ کلمه، موضع مناسبی خواهد بود.
• پیوندی به حساب لینکدین یا نمایه دیجیتال مهمانان ایجاد کنید تا میزبان بتواند به سادگی آنها را بررسی کند.
• به تحقیقات اخیر یا رویدادی که در مورد آن صحبت می‌کنید، ارجاع دهید.
• پیگیری کنید! گاهی اوقات زمان متوقف می‌شود؛ در طول هفته چند بار پیگیری کنید.

شهرت پادکست‌ها رو به افزایش است. در واقع، ۶۴ درصد افرادی که در این بررسی شرکت کردند، معتقدند در طی دو سال آینده، حتی پادکست‌ها بیشتر رایج خواهند شد. اگر شما قصد دارید وارد این رسانه شوید، اطمینان حاصل کنید که برخی از این نکات را دنبال می‌کنید تا تلاش‌های توسعه‌ای شما موفقیت‌آمیز باشد.

بینش‌هایی از گزارش «Muck Rack’s State of Podcasting در سال ۲۰۲۲»
منبع: PRdaily
ترجمه: ابراهیم مولائی (رئیس انجمن روابط‌عمومی‌‌ آذربایجان شرقی – مدیر روابط‌عمومی‌‌ کارخانجات مهراصل)

انتشار از shara.ir