همزمان با هفته صرفه جویی در مصرف آب، رویداد ملی “مهر آب” با شعار «آب، مشارکت و یاریگری» توسط انجمن روابط عمومی استان آذربایجان شرقی و با همکاری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در شهر تبریز برگزار شد.

در این رویداد ملی که با حضور فعالان حوزه آب، اساتید دانشگاه، کارآفرینان، صنعت گران، روابط عمومی و اصحاب رسانه برگزار شد، یوسف غفارزاده مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی طی سخنانی درباره وضعیت منابع و مصارف آب استان توضیحاتی ارائه داد.

وی در این باره گفت: ۳/۵ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر در استان آذربایجان شرقی وجود دارد و میزان مصرف آب در این استان حدودا ۲/۸ میلیارد مترمکعب است که این میزان ۷۵ درصد منابع آبی را شامل می شود.

وی در ادامه افزود: استان آذربایجان شرقی از نظر وضعیت منابع آب در کشور در رده های میانی قرار دارد و آب در این استان نه در شرایط بحرانی است و نه در شرایط مطلوب.

غفارزاده در ادامه سخنان خود با اشاره به آخرین تجربیات موفق استانی در حوزه آب گفت: مشارکت در پروژه حوزه آب سابقه ۲۵ یا ۳۰ ساله در استان آذربایجان شرقی دارد.

وی با بیان این که اکثر پروژه های عمرانی در حوزه آب در استان آذربایجان شرقی با مشارکت مردم انجام شده است افزود: آخرین نمونه از این پروژه ها به گونه ای بود که این پروژه مشارکتی در سطح ملی نیز مطرح شد.

رییس انجمن روابط عمومی ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه پایه و اساس این انجمن مسوولیت های اجتماعی است، گفت: هم اکنون حدود ۸۰ هزار سازمان مردم نهاد (NGO) در کشور فعال بوده و انجمن روابط عمومی ایران معتبرترین انجمن در بین آنهاست.

خسرو رفیعی، با اشاره به اینکه این انجمن در سال ۱۳۴۶ تاسیس و در دوران جنگ منحل شد، افزود: بعد از اتمام جنگ تحمیلی به عنوان اولین نهاد مردمی دوباره مجوز فعالیت گرفت.

وی اظهار کرد: این انجمن دارای کمیته های مختلف بوده و یکی از کمیته های آن، آب و محیط زیست است و این کمیته برای فرهنگ سازی و صرفه جویی در مصرف آب در کشور فعالیت می کند.

رییس انجمن روابط عمومی ایران، فرهنگ سازی مصرف بهینه آب و تولید شیرآلات جدید بر پایه صرفه جویی در مصرف آب و سرشیرهای پودرکننده هوا به جای سرشیرهای عادی را از جمله راه های کاهش مصرف آب در کشور اعلام کرد.

رفیعی، ادامه داد: این انجمن در سال گذشته برنامه مفصلی در حوزه آب و برای فرهنگ سازی مصرف بهینه آب انجام داده که از جمله شامل آب و گردشگری، آب و کودکان و نوجوانان، آب و میراث فرهنگی، آب و انجمن های مردم نهاد، آب و فناوری و آب و ادیان الهی است.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب از دریای آزاد با وجود هزینه گزاف دارای مزایای زیادی مانند اشتغالزایی، توسعه حمل و نقل و ایجاد کارخانه های جدید برای کشور دارد، یادآور شد: در زمان کنونی واجب ترین هزینه در کشور ما، هزینه در طرح انتقل آب از دریای آزاد است.

رفیعی، با تاکید بر اینکه بخش عمده آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود، افزود: برای کاهش مصرف آب باید به سمت کشاورزی مدرن و استفاده از الگوهای کاهش مصرف آب و دوری از آبیاری سنتی و غرقابی حرکت کرد.

در ادامه این رویداد برخی از اساتید و صاحبنظران در حوزه آب از جمله دکتر کاوه فرهادی، دکتر عبدالله اسکویی و دکتر منا مسعودی آشتیانی نیز طی سخنانی توضیحاتی درباره موارد مختلف این حوزه ارائه دادند.

در پایان این رویداد از پوستر «نخستین جشنواره آب در آیین رسانه» که در راستای ارتقا سطح آگاهی و دانش افکار عمومی در خصوص بحران آب و اصلاح الگوی مصرف در بخش های مختلف آب شرب، آب صنعتی و همچنین ترسیم آینده ای روشن از شرایط آبی آذربایجان شرقی با استفاده از زبان هنر و رسانه، برگزار می‌شود نیز رونمایی شد.