وبینار “روابط عمومی و مدیریت بحران” با هدف واکاوی ارتباطی و رسانه ای زلزله های اخیر در ایـران، ترکیه و سوریه از منظر روابــط عـمـومـی، با همکاری و مشارکت انجمن روابط عمومی آذربایجان شرقی و موسسه فرهنگی و هنری راهبرد، شامگاه یکشنبه هفتم اسفندماه برگزار شد.

عضو شورای سیاست گذاری نمایندگی انجمن روابط عمومی ایران در آذربایجان شرقی در این وبینار آموزشی گفت: در هنگام وقوع حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله گرایش مردم به رسانه های رسمی بیشتر از حالت عادی است.

محمدرضا عزیزپور، غافلگیری و محدودیت زمانی برای تصمیم گیری را از ویژگی های مدیریت بحران برشمرد و افزود: در هنگام وقوع حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله علاوه بر اینکه آستانه تحمل مردم محک می خورد، هم‌پوشانی بین ارکان نظام مدیریتی افزایش می یابد.

مدیر کل سابق امور اجتماعی و روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به نقش روابط عمومی در تعامل با افکار عمومی در شرایط بحران یادآورشد: یکی از ویژگی های روابط عمومی کار آمد در مدیریت بحران، تحلیل وضع موجود، ضعف ها و قوت ها و تلاش برای اهداف برنامه ریزی شده سازمان است.

وی همچنین از مدیریت بحران به عنوان یکی از وظایف مهم روابط عمومی ها یاد کرد و گفت: در سال های اخیر وظیفه روابط عمومی ها در حوزه مدیریت بحران در کنار سایر وظایف از جمله مدیریت وجهه و مسئولیت اجتماعی، فرهنگ سازی، اعتماد سازی، ایفای نقش سخنگویی، مدیریت افکار عمومی، اطلاع یابی و اطلاع رسانی، خلق سرمایه اجتماعی و هدایت ایده های تحقیق در مورد سازمان پررنگ شده است.

عزیزپور همچنین انتشار انواع شایعات در زمان حوادث طبیعی را مورد بحث قرار داد و افزود: یکی از اولین شایعاتی که معمولا پس از وقوع زلزله منتشر می شود، شکستگی سدی است که در نزدیکی کانون زلزله واقع شده است، معمولا این شایعه توسط افراد کم‌ اطلاع یا سود جو با هدف تخلیه روستاهای پایین دست سد و غارت اموال عمومی انجام می شود که اطلاع رسانی دقیق و سریع روابط عمومی می تواند جلوی این سو استفاده را تا حد زیادی بگیرد.

وی در پایان این وبینار آموزشی با اشاره به وقوع زلزله در شهرستان خوی، ترکیه و شمال سوریه، تشکیل ستاد دائمی بحران در روابط عمومی ها به ویژه تشکیل کمیته مدیریت راهبری و تعامل با افکار عمومی، کارگروه راهبردی و برنامه ریزی، اتاق فکر و کارگروه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و تدوین متون مورد نیاز برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی را ضروری ارزیابی کرد و گفت: یکی از تفاوت های کشورهای در حال توسعه با توسعه یافته در مدیریت بحران این است که در کشورهای پیشرفته انجام فعالیتهای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی حوادث طبیعی، متمرکز بر “پیش از وقوع” این رخدادهاست در حالی که در کشورهای در حال توسعه تمرکز ارتباطات مدیریت بحران بر”حین بحران” و پس از آن است.

شایان ذکر است، در این وبینار آموزشی که با استقبال مدیران و کارشناسان روابط عمومی از استانهای مختلف همراه بود، هادی زارعی از مدرسین و مشاوران روابط عمومی و ارتباطات و محمدرضا عزیزپور عضو شورای سیاست گذاری انحمن روابط عمومی آذربایجان شرقی به ایراد سخنرانی پرداختند.

خبر در شارا