وبینار “روابط عمومی و مدیریت بحران” با هدف واکاوی ارتباطی و رسانه ای زلزله های اخیر در ایـران، ترکیه و سوریه از منظر روابــط عـمـومـی، با همکاری و مشارکت انجمن روابط عمومی آذربایجان شرقی و موسسه فرهنگی و هنری راهبرد، شامگاه یکشنبه هفتم اسفندماه برگزار شد.

هادی زارعی عضو شورای سیاست گذاری ماهنامه راهبرد در این نشست تخصصی، گفت: آنچه که به عنوان بحران یاد می شود، در اصل پدیده های طبیعی و غیرطبیعی هستند و نه بحران، بلکه بحران به شرایط منتج از این پدیده ها اطلاق می شود.

این مدرس ارتباطات، تصریح کرد: مدیریت بحران به معنای انجام وظایف، ایفای نقش و کسب مهارت‌های مدیریت در شرایط بحران است و باید به یاد داشته باشیم که در بحران، آنچه محوریت دارد، شرایطی است که عدم انطباق بین نیازها و منابع را سبب شده؛ مدیریت بحران، مدیریت در شرایط بحران است.

وی با اشاره به زلزله ترکیه و حوادثی نظیر آتش سوزی ساختمان پلاسکو، یادآور شد: مدیریت بحران به این معناست که هر مدیری باید بحران‌های مقدر سازمان و فعالیت خود را بشناسد و شرایط احتمالی را پیش‌بینی کند و برای هر شرایط مقدر، فعالیت‌های مدیریتی را بازتعریف کند و مهیا داشته باشد.

عضو انجمن روابط عمومی ایران عنوان داشت: یک مدیر بایستی وقت بگذارد؛ محیط خود را به دقت مطالعه کند و تمامی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدهای محیط و سازمان خود را کشف و رصد کند.

زارعی گفت: روابط عمومی در نگاه حرفه‌ای، یک عمل مدیریتی است که مهارت ارتباطی و نقش ارتباطی مدیریت را ایفا می‌کند و چهار وظیفه محوری را در سازمان‌ها؛ شامل تسهیل سازش با محیط در ابعاد درون سازمانی و برون سازمانی و حوزه مدیریت سازمان، اطلاع رسانی و اطلاع یابی، انعکاس عملکرد سازمان و توسعه مشارکت را برعهده دارد که در این میان، دو وظیفه اطلاع رسانی و اطلاع یابی و مشارکت و توسعه مشارکت مردم در بحران، از مهم‌ترین و محوری‌ترین مسائل در هنگامه بروز بحران ها است و بار عمده تحقق این مهم بر دوش روابط عمومی است.

وی گفت: اصلی ترین موضوع در زمینه ارتباطات هنگام بحران «دوری از گوشه گیری و انفعال» است و سکوت در این حالت بسیار مخاطره آمیز است چرا که باعث بروز شایعه و نیز بکار افتادن موتور «فیک نیوزها» می شود؛ بنابراین توصیه می شود در موضع گیری اولیه، ابعاد مختلف حادثه توضیح داده شود و دست کم بر وجود بحران صحه گذاشته شود و این موضوعی است کـــــه اغلب دست اندرکاران عرصه روابط عمومی بـــه آن اذعان دارند و می گویند : «هنگامی که خبر در حال انتشار سریع است، شایعات متوقف می شود و افکار عمومی آرامش می گیرند.»

این مدرس دانشگاه، با اشاره به سند ملی بحران در خصوص فضای مجازی و اهمیت آن در بحران ها نیز افزود: رسانه ها و شبکه های اجتماعی به عنوان پرمصرفترین ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی، امروزه به ابزارهایی جدی و بسیار مؤثردر مدیریت رسانه ای بحران تبدیل شده اند و دارای قابلیت هایی هستند که در مرحله پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی و پاسخ و بازسازی و بازتوانی آنها را اثرگذار می کند؛ ازجمله این ویژگیها سرعت گسترش ویروسی محتوا است. محتوای مرتبط با حوادث و سوانح این قابلیت را دارد تا در مدت زمان بسیار کمی توسط تعداد کاربران زیادی دیده شود. رسانه ها و شبکه های اجتماعی میتوانند به عنوان ابزارهای مناسبی برای مدیریت بحران، در خدمت هدایت و رهبری، آموزش، اطلاع رسانی، ایجاد همبستگی و انسجام باشند؛ اما اگر متناسب با کارکردهای بحران زدا به کار گرفته نشوند، میتوانند تبدیل به ابزار ارتباطی بحران زا شوند.

زارعی خاطرنشان کرد: ۴ عامل اصلی باعث موفقیت در مهار بحران ها می شود که عبارتند از وجود نقشه ارتباطات یا پیوست ارتباطی به عنوان جزء جدایی ناپذیر برنامه کلی بحران، آموزش تمامی کارشناسان برای حضور در شرایط بحران، داشتن فرمانده میدانی بحران؛ فردی که در زمان بحران همه سازمان ها و ارکان اجرایی و … گوش به فرمان او باشند و داشتن یک نفر به عنوان سخنگوی سازمان در حین بحران.

وی در پایان، به زلزله اخیر ترکیه و برخی درس های آن اشاره کرد و یادآورشد؛ در کشوری نظیر ایران، بایستی همواره آمادگی لازم برای مواجهه با انواع بحران ها داشته باشیم و اسناد بحران بر مبنای وضعیت جغرافیایی شهرستان ها و خطرات موجود در هر منطقه تدوین و بومی سازی شود تا بتواند در زمان بحران، کارآمد واقع شود.

شایان ذکر است، در این وبینار آموزشی که با استقبال مدیران و کارشناسان روابط عمومی از استانهای مختلف همراه بود، هادی زارعی از مدرسین و مشاوران روابط عمومی و ارتباطات و محمدرضا عزیزپور عضو شورای سیاست گذاری انحمن روابط عمومی آذربایجان شرقی به ایراد سخنرانی پرداختند.